Suomalaiseen
ajatteluun kuuluu, että oppilaita on kannustettava. On pyrittävä luomaan rento
ja kilpailusta vapaa, tasa-arvoinen ilmapiiri, jossa oppilaalla on mahdollisuus
kokea onnistumisen tunteita ja sitä kautta saavuttaa vahva itsetunto oppimisen
suhteen. Ilmapiirin luonnissa saatetaan onnistuakin, mutta kuinka on
varsinaisen tavoitteen laita?
Oppimisen
suhteen suomalaisnuorisolla on tutkitusti matalahko itsetunto (erityisesti
matematiikassa!), vähäinen motivaatio ja lähes olematon kiinnostus
koulunkäyntiin. Läksyt tehdään, koska on pakko (jos on). Kokeisiin luetaan,
koska arvosana vaikuttaa todistukseen. Oppimisen motivaattorina toimii lähinnä
mekaaninen ulkoa opettelu, vaikka suomalaisoppilailla tehokkaimmat
oppimistulokset saavutetaan silloin, kun motivaatio on sisäistä. Minkäänlaista draivia en itse ole suomalaisista
luokkahuoneista löytänyt (muutamaa äärimmäisen harvinaista poikkeusta lukuun
ottamatta). Monilla opiskelijoilla on vielä yliopisto-opiskeluvaiheessakin
hämmästyttävän heikot opiskelutaidot, kehno aloitteellisuus sekä vähäinen
käsitys siitä, mitä he voisivatkaan saavuttaa. Onko suomalainen positiivinen
ilmapiiri siis kannustavuuden sijaan latistava ja korkeintaan kädenlämpöinen? Missä
suomalainen oppii asettamaan tavoitteita? Missä hän oppii saavuttamaan ne?
Missä hän oppii kekseliääksi, aloitteelliseksi, rohkeaksi, argumentoivaksi?
Oma
kokemukseni asiasta liittyy englannin kielen taitooni. Koin asiassa puutteita,
mutta kohtaamani ihmiset kuitenkin poikkeuksetta kehuivat osaamistani ja
kannustivat kielen käytössä. Tulihan siitä hyvä mieli, mutta mitään apua
asiasta ei ollut. Oli itsellenikin epäselvää, oliko kielitaidossani ongelmia.
Jos, niin millaisia? Tilanne junnasi paikoillaan, joskin itse yritin löytää
opettajaa, joka osaisi parantaa
kielitaitoani sen löysän hyväksymisen sijaan. Vasta, kun kohtasin professorin
(ulkomaisen), joka ensi töikseen ilmoitti, ettei korkealle tähtäävän tutkijan
taustalla voi olla englantia ihan kivasti osaava kirjoittaja, vaan että minun
olisi parannettava joka ainoa virheellinen nyanssi ja pyrittävä lähes
mahdottomaan, mikä suurimmalta osalta (suomalaisia) jää tekemättä, pääsin
tilanteeseen, jossa joku a) asetti osaamiseni oikealle tolalle b) kertoi missä
mättää ja c) auttoi korjaamaan tilannetta. Tämä avasi silmiäni.
Jotakuinkin
vastaavaan törmäsin luettuani kehityspsykologin (Harter, 1999) tutkimusta
lapsista, jotka syystä tai toisesta ovat jääneet vaille sosiaalisessa
kanssakäymisessä saatavaa palautetta siitä, mikä on suotavaa/väärää/kannatettavaa/ominaista
itselle. Tällaiset lapset eivät opi asioiden merkityksiä, ja identiteetin
rakentuminen vaarantuu vailla käsitystä siitä, millainen olento sattuu olemaan
suhteessa muihin. Vaarantuuko suomalaisen kulttuurin kehitys (johonkin muuhun
kuin negatiiviseen suuntaan), kun emme kerro toisillemme, millaisia olentoja
satumme olemaan? Me suomalaisethan hyväksymme mitä hyvänsä: hyväksymme
epäsosiaalisuuden, töykeyden, huonon palvelun, epäselvät ohjeistukset,
passiiviset oppilaat ja työntekijät, alkoholismin, huonon käytöksen, loputtoman
epävarmuuden, valituksen, aikaansaamattomuuden, laimeuden.
Tehokas
oppiminen ei edellytä varauksetonta kehumista tai taskulämmintä lässynläätä.
Oppiminen edellyttää kykyä suhteuttaa ja tunnistaa osaamisensa, asettaa
tavoitteensa oikein ja riittävää apua kumpaankin edellä mainittuun.
Onnistumisen tunteesta seuraa toki itseluottamusta, mutta tuskin
onnistumisesta, joka on pelkkä rutiinitoimitus tai rimanalitus, ja joka
kuitenkin saa ympäristössä aikaiseksi hyväksymis-, kehumis- tai
kannustusreaktion.
Tässä
blogissa tullaan keskustelemaan oppimiseen sekä suomalaiseen koulukulttuuriin
liittyvästä problematiikasta ja toki myös vahvuuksista. Niistä todellisista
sellaisista. Kutsun kaikki asiasta kiinnostuneet, asiasta jotakin ymmärtävät
sekä muuten vaan keskusteluun kykenevät kehittämään blogia, jonka syvin ja
lopullinen tarkoitus on luoda uudenlaista oppimiskulttuuria, keskustelevampaa
koulukulttuuria, laatua. Tunnistetaan yhdessä tämänhetkinen tila, ongelmat ja
keksitään parannus, luovasti, aktiivisesti, tyylikkäästi, rohkeasti,
täräyttävästi!
Kirjallisuus:
Dweck, C. S. (1999). Self-theories: Their role in motivation,
personality and development. Philadelphia: Psychology Press.
Harter, Susan (1999):
The Construction of the Self. A
Developmental Perspective. The Guildford Press, New York.
Hirvonen, Kati (2012): Onko laskutaito laskussa?
OPH, Koulutuksen seurantaraportit 2012:4.
Niemi, Eero K. & Metsämuuronen, Jari (2012):
Miten matematiikan taidot kehittyvät? OPH, Koulutuksen seurantaraportit 2010:2.
OECD: PISA 2009 Results (2010): What
Students Know and Can Do: Student Performance in Reading, Mathematics and
Science (Volume I).
Zhu, Yan & Leung, Frederick K. S. (2011): Motivation and
Achievement: Is There an East Asian Model? International
Journal for Science and Mathematics Education (9), p. 1189-1212.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.