Helsingin
sanomien vieraskynässä 2.3.2013 FT, kansanedustaja Päivi Lipponen ja tutkijatohtori Elina Kuusisto toivat esiin
yhden perustavanlaatuisista oppimiseen liittyvistä
ulottuvuuksista: nähdäkö oma kyvykkyytensä annettuna ja täten muuttumattomana vai lähtökohtana, jota voidaan
opiskelun tuloksena parantaa? Kirjoittajat toivat esiin, miten tarpeellista on
nähdä oma kyvykkyytensä joustavana jotta oppiminen
ylipäätään mahdollistuisi. Ajatus on varsin luonteva, sillä olisihan omituista uskoa, että ponnisteluista voisi olla hyötyä, mikäli kuvittelee, että "matikkapäätä" tai laulun lahjaa ei ole syntymässä annettu.
Vastaavaan
oppimisesteeseen voi kuitenkin törmätä toisellakin tavalla. Vaikka
uskoisikin kykyjään olevan mahdollista muuttaa
tai parantaa, iskee epäusko ja turhautuneisuus mikäli tavoitteet ovat
niin kaukana sen hetkisistä kyvyistä,
että niiden saavuttaminen
vaikuttaa yhtä kaikki
mahdottomalta.
Tämä näkyy kohtuuttoman velkataakan
aiheuttamassa epätoivossa, vaikeudessa tehdä suuria elämänmuutoksia, ja toki myös perinteisessä kouluopetuksessa. Muutaman vuoden takaisessa
tutkimuksessani havaitsin, että oppilaat, jotka asettivat
matematiikassa menestymisen toiveensa erityisen korkeiksi kokemiinsa kykyihin nähden kokivat muita oppilaita useammin lannistumista sekä kielteisiä tunteita matematiikkaan
liittyen - suoritustasosta riippumatta.
Lipponen
ja Kuusisto esittivät lahjakkuuden paremman
tunnistamisen lääkkeeksi kannustusta, mutta tämä yksin ei riitä. Kirjoituksessa tuotiinkin esiin myös prosessin huomioimisen tärkeys:
positiivista palautetta on syytä
antaa yritteliäisyydestä
eikä ainoastaan onnistumisesta. Kannustus on kohdistettava
ja annosteltava oikein, siten että oppilas itsekin kokee sen
perustelluksi, ja lisäksi oppilaalle on järjestettävä onnistumisen kokemuksia. Näin
pystyvyyden tunne vahvistuu eikä etäisyys tavoitteisiin nähden kasva liian suureksi.
Tavoitteet, jotka tuntuvat mahdottomilta saavuttaa kun usein sellaisiksi jäävätkin – toteuttamattomiksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.