Satuin lukemaan mielenkiintoisen puheenvuoron ja siihen liittyvän kommentoinnin Matematiikan opetuksen tulevaisuus -sivustolta, linkki alla:
Keskustelussa
lahjakkaan tytön äiti toi esiin huolensa koulun tasapäistävästä otteesta:
”Meillä
on nyt 12v lapsi jonka erityislahjakkuus oli ilmeistä jo 6 vuotiaana. Koko
matkan olen ihmetellyt mikä on tämä yleisesti hyväksytty tasapäistämiskultuuri
mikä meillä vallitsee. Miksi se on muilta pois jos se lahjakaskin saisi
opetusta omalla tasollaan?
Miten
voi olla kenenkään etu, että lapsen into asioihin tapetaan yli helpolla
oppimateriaalilla jo ensiluokilla???
Hienoa
tietysti, että edes yläasteelta alkaen lasten eritahtista oppimista voitaisiin
huomioida. Pelkään kuitenkin että moni on jo ehtinyt totaalisesti turhautua
alakoulun puolella eikä ainakaan koko potentiaalia enää saada koskaan
käyttöön.”
Äidin esittämät pohdinnat ovat
perusteltuja ja kiinnostavia, mutta sitäkin huomionarvoisempana pitäisin
keskusteluun osallistuneiden lahjakkaan
lapsen kokemuksen omaavien mielipiteitä. Tuli esiin, etteivät
nämä jo lapsena lahjakkaat olleet kokeneet tarvetta lokeroinnille ja
määrittelemiselle lapsuusvuosinaan, eikä "ajan hukkaamista" koettu
ongelmaksi:
Arvostan suuresti normaalia lapsuutta
tavallisessa koulussa tavallisten ihmisten parissa, ja olen erittäin
kiitollinen siitä ettei minua koskaan seulottu minnekään tai ettei
vanhemmillani tai kenelläkään muullakaan ollut erityistä missiota suhteeni.
Huomasin kyllä etteivät muut oppilaat opiskelleet kunkin vuosiluokan oppimäärää
saman ensimmäisen viikon aikana kun kirjat jaettiin. Jos nyt läksyjen
tekemiseen meni aikaa suunnileen yhtä kauan kuin tehtävän lukemiseen ja vastauksen
kirjoittamiseen, niin jäipähän sitten enemmän aikaa omille mielenkiinnon
kohteille. Tosin oli onneksi ymmärtäväinen luokanopettaja.
Kyllähän
nämä fuksivuoden yliopistomatematiikan kurssit olisin varmaan voinut suorittaa
jo vuosia sitten. En tiedä olisinko yhtään sen onnellisempi, jos olisin niin
tehnyt.
Jäin miettimään, mihin
lahjakkaalla lapsella sitten olisikaan kiire? Työelämään? Suomen nuorimmaksi
tohtoriksi? Matemaatikoksi USA:han? Eikö
siihen aikuisuus riitä? Entä miksei
potentiaalia saataisi käyttöön myöhemmin? Kaiken lisäksi tutkimusten
mukaan suoritustaso saattaa jopa parantua heterogeenisessa ryhmässä, myös
lahjakkaiden osalta (heterogeeninen ryhmä kun ei automaattisesti määrittele
opetusta mekaaniseksi ja tappavan tylsäksi, vaan voi päinvastoin tarjota mitä
herkullisimman tilaisuuden todelliseen pohdiskeluun ja monien näkökulmien
hahmottamiseen). Myöskään asenteisiin liittyvät asiat eivät näytä merkittävästi
riippuvan suoritustasosta tai ryhmän koostumuksesta suuntaan tai toiseen.
Keskustelussa
toinen äiti toi esiin oman jälkikasvunsa turhautuneisuuden, ja mainitsi
kotiopetukseen siirtymisen (eli lahjakkuuteen reagoimisen) jopa lisänneen
kokonaisvaltaista elämäniloa (kertoi lapsen kukoistavan). Tämä huomio kumoaisi
edellisessä kappaleessa esitetyn, tai ainakin osoittaisi asiaan liittyvän myös
poikkeuksia.
Vaan
ovatko äitien huomiot siinä mielessä kuitenkaan tosia, että motivaation ja
iloisuuden puute johtui juuri eriyttämisen vähäisyydestä? Ainakin ensimmäisen
äidin kommenttien perusteella ymmärsin nimittäin vanhempien melko vahvasti
tuoneen ongelmaa tyttären koulussa esiin ja ajaneen tilanteen muuttamista.
Tästä esimerkki:
Taistelun
tuloksena ja suuren onnen ja sattumien saattelemana tytär on saanut eriytettyä
opetusta matematiikassa. Nyt näyttää että hän tulee suorittamaan yläasteen
matematiikat 6. luokan aikana.
Pitkään
tyttären suurin haave oli, että hän olisi kuten muut = muut saisi hänet kiinni
ja sitten oppisivat samaan tahtiin. Nyt on ensimmäisiä viitteitä siitä, että
hän nauttii taidostaan. Seuraavaksi toivon, että nämä alkuvuosien taistot ja
vastoinkäymiset matikan suhteen jäävät unholaan ja lapsi alkaa haaveilla myös
ammateista joissa lahjalle olisi käyttöä.
Väitän, että tämänkaltainen tilanteiden problematisointi vaikuttaa
lapsen hyvinvointiin vahvemmin kuin liian helpot matematiikan tehtävät. Ristiriidan esiintyminen kahden niinkin
vahvan auktoriteetin kuin koulun ja kodin välillä lapsen elämässä ei ole
lapselle helppo tilanne. Lapsi vakuutetaan kokemaan, että koulu toimii väärin,
ja kuitenkin hän viettää siellä suuren osan ajastaan, kokien varmasti lukuisia
mukavia hetkiä niin muiden oppiaineiden kuin luokkatovereidensakin keskuudessa[1].
Ristiriidat käsitysrakenteissa puolestaan ovat omiaan lisäämään ahdistusta ja
turhautuneisuutta, jopa passiivisuutta. Iloisuuden lisääntyminen saattaa tässä
tapauksessa olla siis seurausta tilanteen laukeamisesta: äidin / vanhemman
tyytyväisyys saa lapsen kokemaan, että asiat ovat taas kunnossa.
En sinänsä tarkoita ottaa kantaa
yksittäiseen tapaukseen, josta on esillä vain muutama kommentti
keskustelupalstalla. Eriyttäminen on varsin suotavaa, mutta tutkimusten valossa
näkisin sen onnistuvan monen asian kannalta parhaiten tutussa, heterogeenisessa
ryhmässä. Matematiikassa esimerkiksi kaverille opettaminen tai käsitteiden
selventäminen on erittäin tehokasta asioiden syventämistä, ja tuolloin samalla
karttuvat sosiaaliset taidot, erilaisuuden ymmärtäminen, empatia ja
matematiikan monitahoisuuden hahmottaminen. Kodilla on puolestaan suuri merkitys
ymmärtävän ja positiivisen elämänkatsomuksen luomisessa sekä asioiden sopivassa
tasapainottamisessa.
[1]
Huomaa myös äidin muotoilu "Seuraavaksi toivon, että ... lapsi alkaa
haaveilla..."
...samasta kuin vanhempansa?
Hei! Mielenkiintoinen aihe ja kirjoitus.
VastaaPoistaOman kokemukseni perusteella heterogeeninen ryhmä ei ainakaan ensimmäisten luokkien jälkeen ole automaattisesti hyvä oppimisympäristö lahjakkaalle, koska kiltti, koulusta kiinnostunut oppilas joutuu helposti ryhmän silmätikuksi.
Itse jouduin suuren kaupungin lähiöyläasteella 90-luvun lopussa ns. kympin tyttönä luokalle, jossa muut oppilaat eivät piitanneet opiskelusta ja tekivät tunnilla viittaavaan kiltin oppilaan elämästä kaikin puolin sietämätöntä. Muutaman kuukauden jälkeen kaikki koulunkäynti-intoni oli tipo tiessään, minkä vanhemmatkin pian huomasivat. He eivät kuitenkaan problematisoineet tilannetta, vaan suostuivat pyynnöstäni kysymään koululta, saisinko vaihtaa luokkaa.
Koulu oli onneksi joustava, ja pääsin vaihtamaan luokalle, jossa oli huomattavasti parempi opiskeluilmapiiri. Kyseessä oli ns. painotusluokka, jonka oppilasjoukko oli selvästi valikoituneempaa kuin alkuperäisellä luokkallani. Tällä luokalla opiskelu alkoi taas sujua eikä osaaminen johtanut sosiaalisen aseman heikkenemiseen. Oli hämmästyttävää huomata seuraavina vuosina, että sama kuvio tuntui toistuvan monen muun ns. hyvän oppilaan kohdalla: tavallinen luokka vaihtui ennen seiskan joulua koulukiusaamisen takia painotusluokaksi. Painotusluokan valinnassa ei siis ollut kyse korkeamman opetuksen tason valinnasta, vaan siitä että heterogeenisessa ryhmässä ryhmäpaine muodostui hyvin nopeasti opiskeluvastaiseksi
Toki kyseessä on vain yksi esimerkki yhdestä koulusta, mutta monia koulututkimuksia lukiessa usein ihmetyttää, miten niissä oppimiseen vaikuttavien tekijöiden nähdään yksiulotteisesti kumpuavan ns. virallisen koulun puolelta, eli lähinnä opettajan toiminnasta. Kuitenkin epävirallisen koulun, eli oppilaiden välisten suhteiden, merkitys on vähintäänkin yhtä suuri, ja (aineen)opettajan vaikutuskeinot sillä saralla ovat melko olemattomat.
Painotusluokkia on monesti syytetty eriarvoistaviksi ja kai niille yleensä valikoituukin tavallista enemmän korkeasti koulutettujen vanhempien lapsia. Kyseessä on kuitenkin mielestäni olemassa olevan eriarvoisuuden seuraus, ei sen syy niin kuin jotkut tuntuvat ajattelevan. Suomessahan näille luokille on ainakin suurissa kaupungeissa mahdollista hakeutua kaikinlaisista perhetaustoista ilman rahallista panostusta. Lähikoulupakko todennäköisesti johtaisi vain suurempaan koulujen eriarvoistumiseen, koska hyvin toimeentulevat perheet valitsisivat asuinpaikkansa koulun maineen perusteella.
Kiitos hyvästä ja kiinnostavasta näkökulmasta! Sosiaalisen ulottuvuuden vaikutusta kaikkeen koulussa liittyvään ei tosiaankaan ole tutkittu vielä tarpeeksi. Mitä tulee eriyttämiseen, ei siihen(kään) ole takuulla yhtä ainoaa oikeaa vastausta. Olennaisimmaksi näkisin juuri sen, että jos muutoksia nähdään tarpeelliseksi tehdä, toimittaisiin kiihkoilematta. Näkisin tässä "tunnista, minkä voit muuttaa, hyväksy, mitä et voi muuttaa" -tyyppiseen ajatteluun kasvun. Sosiaalinen ympäristö on oltava kunnossa, eli esimerkiksi kiusaamista ei saa hyväksyä eikä sietää, toisaalta lahjakkuuden hukkaamista murehtiva saattaa turhaan pelätä tasapäistämistä, täysi individualismi oppimisessa ja tulevassa elämässä on kuitenkin mahdottomuus.
VastaaPoistaTörmään usein tähän käsitykseen, ettei matemaattisesti lahjakkaalle lapselle tai nuorelle ole tarpeen kehittää taitojaan oman lahjakkuuspotentiaalinsa ja kiinnostuksensa mukaisesti. Kuitenkaan kukaan ei hämmästele sitä, että musikaaliset lapset voivat harjoitella "ylimääräisesti" viulun tai pianonsoittoa tai musiikinteoriaa sekä ohjatusti että itsenäisesti jopa useita tunteja päivässä. Kukaan ei myöskään kysy, miksei aikuisena aloitettu harjoittelu riitä tai mihin lapsella soitto-, jääkiekko- tai telinevoimisteluharrastuksensa kanssa on kiire. Olen ajatellut, että tämä kuvastaa sitä, ettei ymmärretä matemaattisen ajattelun olevan aivan vastaava taito ja kyky kuin esimerkiksi viulunsoiton tai balettitanssin - toki nämäkin voi aloittaa vasta aikuisena, mutta miksi kieltää kykyjensä kehittäminen niiltä, jotka näitä haluavat harrastaa ja päästä mahdollisimman pitkälle. Vai onko täysin vierasta ajatella, että matematiikka on joillekin meistä mielenkiintoista ja kivaa?
VastaaPoistaOnneksi koulumaailma alkaa pikkuhiljaa kypsyä myös lahjakkaiden opetuksen eriyttämiseen. Onnistunut matematiikan opetuksen eriyttäminen ei todellakaan ole tätä iänikuista "opeta kaveriasi ja opi samalla sosiaalisia taitoja". Opettajalehdessä 4/2017 on juttu siitä, kuinka peruskoululainen pääsee suorittamaan lukion matematiikan kursseja: http://www.opettaja.fi/cs/opettaja/jutut&juttuID=1408918707234
VastaaPoista