Koulutussosiologian ja -politiikan professori Hannu Simola suomi taannoisessa Helsingin Sanomissa julkaistussa mielipidekirjoituksessaan (HS 31.8.2013) ”Kannattaisiko yliopistolla kokeilla luottamusta?” yliopistolla käytettyä säätelyyn ja ylhäältä ohjailuun perustuvaa toimintamallia.
Tämän autoritaarisen politiikan ongelmat on helppo osoittaa.
Esimerkiksi Pasi Sahlberg, tuleva Harvardin vieraileva professori, on
osoittanut, että luottamukseen ja toimijoiden (kuten opettajien)
autonomisuuteen perustuvassa koulutuskulttuurissa tulokset ovat huomattavasti
parempia kuin ylhäältä ohjaamiseen perustuvissa. Sama tiedetään
oppimistutkimuksista: oppilaille suotu luottamus ja itsenäisyyteen
kannustaminen lisäävät aktiivisuutta ja autonomiaa ja sitä kautta opiskeluun
sitoutumista, motivaatiota ja kyllä, ennen kaikkea tuloksia.
Kun johtaminen, tai toimintakulttuuri yleensä, perustuu luottamuksen sijaan säätelyyn
ja määräämiseen, kohdataan maailman monimuotoisuuden ongelma. Vaihtelevia
tilanteita on elämän kompleksisuudesta johtuen mahdotonta ennustaa, joten
niiden kirjaaminen toimintaohjeisiin on yhtä lailla tuhoon tuomittua. Kuitenkin
ylhäältä ohjatussa mallissa lähdetään siitä, että alaiset tekevät niin kuin on
suunniteltu (määrätty?). Mutta jos, ja kun, asia ei sovi mihinkään tarjolla
olevaan malliin, seuraa stressiä ja asian tarpeeton seisahtuminen. Onkin vaikea
ymmärtää miksi yliopistolla, jossa autoritaarisen mallin problematiikka ja
suoranainen typeryys pitäisi olla hyvin tiedostettu, yhä vain lisätään alustoja,
raportointipohjia ynnä muita formaatteja, joihin mitä erilaisimpia toimintoja
on usein toivotonta yrittää sovittaa.
Viimeisimpänä kokemuksena itselläni oli ongelma
TUHAT-tutkimustietokannan kanssa, jonne jokaisen yliopistolla tutkimuksia tehneen
tulisi päivittää julkaisunsa. Päivitystä tehdessäni turhauduin järjestelmän
loputtomiin herjauksiin koskien sitä, ettei yksi artikkelin kirjoittajista
ollut määritelty tavalla, joka olisi järjestelmälle kelvannut. Jos alustaa
voisi käyttää vapaamuotoisemmin, olisi päivityksen tekeminen näppärää. Mutta
tällöin sen yksiselitteinen seuranta olisikin vaikeaa.
Tästä päästään siihen, miksi näinkin itsestään selvä asia
ei parane: meillä on pakkomielle seurannasta.
Seuranta itsessään on ilmiönä osoitettu varsin tehottomaksi. Seurannalla
saadaan parannettua seurattavaa asiaa, mutta samalla varsinainen sisältö köyhtyy.
Ensinnäkin siksi, että uudet innovaatiot tulevat epätodennäköisiksi, sillä kenenkään ei kannata (eikä kukaan
ehdi) käyttää aikaansa mihinkään muuhun kuin sellaiseen, jota seurataan ja jota
edellytetään (ja josta yleensä tavalla tai toisella palkitaan). Toisaalta uuden
ennustaminen siten, että jotakin ennalta tuntematonta osattaisiin päällikkötasolla
asettaa etukäteen toiminnan kriteeriksi on täysin paradoksaalinen ajatus.
Autoritaarinen, luottamusta väheksyvä malli ei tuota. Osaamme toki ohjeistaa
ihmisen siinä missä koneenkin, mutta kuten ei kone, ei tuolloin myöskään
ihminen sitten tuota yllätyksiä.
Autonomia on paratiisi. Ajatuksena erinomainen, ja toimii.
Tai toimisi, jos vain uskaltaisimme luottaa siihen. Se on kuitenkin liian hyvää
voidakseen tulla todeksi. Esimerkkinä kerrottakoon, kuinka taannoin ohjaamassani
pro-seminaarityössä kartoitettiin opettajaopiskelijoiden käsityksiä eriasteista
autonomiaa sisältävistä toimintatavoista opetuksessa. Autonomiaa kannatettiin
periaatteessa, mutta pidettiin sen mahdollistavia työskentelytapoja kuitenkin huonompina
opettajan ohjaamiin (eli autoritaarisiin) työskentelytapoihin verrattuna: ”Miten
ne asiat muka sitten hoituisivat?”
Niin, miten? Itsenäisesti? Kuin itsestään?
Lue myös
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.