"Rakas Spider-Man
-päiväkirja,
Olin tänään
koulussa kana. Istuin siis askartelukaapin päällä, olin jopa laittanut
keltaista talouspaperia nokantäytteeksi. Täytin pesää munilla aina open
käskystä, ja voitko uskoa, tulin oppineeksi ettei 8 plus 5 ole pelkästään
kolmetoista vaan lisäksi kolme liikaa ja 7 liian vähän!"
Loputtomasta
PISA-hehkutuksesta huolimatta matematiikan osaaminen murenee kouluissamme parhaillaan,
mistä todisteena muun muassa Opetushallituksen tuore raportti. Asenteiden
heikkeneminen on toinen huolestuttava ja dokumentoitu ongelma (lue http://www.luma.fi/artikkelit/2238/onnistumisen-mahdollisuuksia-matematiikan-opetukseen. Kaiken lisäksi
oppimisen tarpeet ovat muuttuneet: ulkoa oppiminen sekä asioiden faktoina
pitäminen ei palvele monimutkaistuvassa maailmassa eikä anna valmiuksia
nykyiseen työelämään, tulevaisuuden työelämästä puhumattakaan.
Murheisiin
kuuluu lisäksi koulua vaivaava intohimon puute, mikä Pasi Sahlbergin sanoin on,
sen pitemmittä puheitta, vakava asia.
Mekaanisten tehtävien monotoninen täyttö menetelmään liittyvine seurauksineen on
yksi ongelmien taustalla olevista tekijöistä. Esimerkki vanhentuneiden
menetelmien vahingollisuudesta tuli käsiteltyä edellisessä postauksessa, jossa
lupasin myös esitellä konkreettisen tehtävän, joka täyttää
vaatimukset yhteisöllisyyden parantamisesta, oppilaiden matematiikkaan
liittyvien keskustelujen lisäämisestä, pelihenkisyydestä (innostavuus),
monipuolisuudesta, ei-mekaanisuudesta ja oman oivaltamisen ilon
mahdollistamisesta. Seuraavassa esittämäni tehtävä tarjoaa kaiken lisäksi
oppilaille mahdollisuuden liikkua, minkä aivan viime aikoina on huomattu olevan
äärimmäisen tärkeää istumisen luultua suurempien haittapuolien tultua esiin.
(Viimeisin lukemani asiaa koskeva tulos kertoi eliniän lisääntyvän kahdella
vuodella, jos päivittäinen istuminen jää alle kolmen tunnin. Aikaisemmin olen
lukenut raportoitavan muun muassa siitä, ettei suurikaan määrä liikuntaa pysty
täysin kompensoimaan jatkuvan staattisen istumisen haittoja).
Hyvät lukijat, kanapeli. Pelin esitteli minulle muutama viikko
sitten pitämässäni matematiikan opetuksen täydennyskoulutuksessa ryhmä opettajia,
joiden nimiä en tullut ottaneeksi talteen. Te pelin esitelleet opettajat:
ottakaa kunnia itsellenne ja muistuttakaa nimenne mieleeni, jotta voin kirjata
pelin ideoineiden nimet asiaankuuluvasti.
Kanapelin
tarkoituksena on harjoitella kymmenylitystä siten, ettei mieleen jää pelkkä
mekaaninen toimitus ja lopputulos (7+5=12), vaan se, mikä kymmenjärjestelmä itse
asiassa on, ja millaisessa suhteessa yhteenlasku on siihen. Pelin on hyvä olla
ennestään tuttu, muutoin huomio menee liiaksi idean opetteluun sen käyttämisen
sijasta. Peliä voi siis pelata tässä esitettyä soveltaen jo aiemmissa
yhteenlaskuissa, joissa summaksi saadaan kymmentä pienempiä lukuja. Vaihtoehtoisesti
Kanapeliä voi pelata useamman kerran, jolloin toisella ja sitä seuraavilla
kerroilla päästään pikemmin itse asiaan.
Kanapelissä
on
kerääjä
pakkaaja
laskija
isäntä
(muita
nimikkeitä sopivine tehtävineen voinee keksiä tarpeen niin vaatiessa)
Luokkaan on
asetettu kananpesiä, joihin opettaja on asettanut munia. Kerääjä kerää omilta
pesiltään sinne asetetut munat, joita on esimerkiksi 8 toisessa, 5 toisessa
pesässä. Pakkaaja pakkaa munat koteloihin, joihin kuhunkin mahtuu 10 munaa.
Esimerkkikeruun jälkeen tulee siis yksi kotelo täyteen, seuraavasta täyttyy
kolme paikkaa. Laskija kirjoittaa keruuseen liittyvän laskun: 8+5=13. Isäntä
tarkistaa laskun ja leimaa toimituksen. Täydet kotelot voi saattaa matkaan
(vaikkapa kauppiaalle).
Opettajan
tulee huolehtia pesien täytöstä (munia laitetaan jokaiselle keruukerralle lisää
siten, että eri keruukerrat tuottavat eri laskun, tai miksei yllättäen välillä
samankin laskun). Munia ja kennoja on oltava käytössä runsaasti, mikä onnistuu
esimerkiksi käytettäessä massapalloja tai vastaavia munina, sekä pyydettäessä
koko luokkaa tuomaan kotoaan munakoteloita. Kekseliäät luokanopettajat
varmastikin löytävät hyviä ideoita kennojen haalimiseen tai siihen, mikä asia
voisi edustaa munia ja kennoja.
Jokaisen
ryhmässä olevan oppilaan on tarkoitus päästä kaikkiin pelissä oleviin rooleihin,
joita voidaan vaihtaa esimerkiksi jokaisella keruukierroksella (tai harvemmin,
jos roolien vaihto aiheuttaa liikaa häslinkiä). Meteliä tai neuvottomuutta sekä sitä
häslinkiä arasteleville opettajille muistutettakoon, että oppilaat tottuvat
uusiin toimintatapoihin nopeasti, vaikka ne alkuun aiheuttaisivatkin kaaosta. Samalla
tulemme totuttaneeksi oppilaita toimivaan touhuamiseen, yhteistyöhön ja siihen liittyvään
vastuunottoon, siihen, että matikkaa voi opiskella monin tavoin, ja lisäksi
saamme kaikki tekstin alkupäässä esitetyt matematiikan oppimiseen ja
matematiikkaan kohdistuvaan asennoitumiseen liittyvät hyödyt.
Toivotan hauskoja
pelihetkiä! Raportoikaa kokemuksianne kommentteihin, ja liittykää asian
tiimoilta myös Facebook-ryhmään, jossa kollegiaalista tukea on myös tarjolla!
"…ja hyvä Hämähäkkimies, kerronpa vielä todellisen salaisuuden: kolmen päivän kuluttua on
sitten kaikilla Läksyt tehtynä!"
Kuulostaa kyllä mainiolta tavalta tehdä numerot tutuiksi! Käsitteet konkretisoituvat kummasti, kun niitä pitää käsissänsä.
VastaaPoistaKanala-leikkiä leikitään muun muassa MD-matikkaterapiassa ja Varga-Neményi -menetelmässä aika tavalla kuvatun lailla. Ehkäpä leikin kuvanneet opettajat ovat käyneet näilläkin kursseilla ja soveltaneet niitä sitten omalla tavallaan. Leikki ja keholliset kokemukset ovat pienen matikan oppijan oivia tapoja oppia uutta. t. Anni Lampinen Varga-Neményi ry
VastaaPoistaVoipi olla. Kiitos infosta! Monet ideat varmaan perustuvat aiemmille oivalluksille ja keksinnöille, ja varsinkin hyvät sellaiset leviävät ja muokkautuvat. Onneksi näin!
VastaaPoista