Kirjoittanut Antti Värtö, oppilaanohjaaja ja oppikirjailija
Lukioikäisenä olin jo päättänyt, että tuleva ammattini olisi jonkinlainen
opettaja. Silloin lupasin itselleni, että kun minä olen opettajana, en ikinä
teetä oppilaillani ryhmätöitä. Olin saanut kärsiä ryhmätöistä koko yläasteen
ajan, enkä tahtonut siirtää tuskaa eteenpäin seuraavalle sukupolvelle.
Ryhmätöiden teettäminen tuntui puhtaalta opettajan laiskuudelta: ne kuluttivat
aikaa hyvin, mutta mitään niissä ei oppinut.
Saatuani töitä opettajana
taisin pettää pyhän lupaukseni jo ensimmäisenä päivänä.
Näiden kahden ajanjakson
välissä oli muun muassa opettajankoulutus ja auskultointi, joiden aikana
ymmärsin ryhmätöiden todellisen arvon. Ryhmätyöt, kuten tiedämme, ovat
verrattoman oppilaslähtöinen ja konstruktivistinen tapa oppia. Oppilaat saavat
itse etsiä tiedon sen sijaan että opettaja vain kaataisi tietoa heidän
päähänsä. Oppilaat oppivat myös olennaisia yhdessä työskentelemisen taitoja,
jotka ovat elämässä hyödyllisempiä kuin moni muu koulussa opittu asia. Oppilaat
voivat myös edetä omaan tahtiinsa ja nopeammat voivat avustaa hitaampia.
Mutta jokin ei nyt täsmää.
Jos ryhmätyöt kerran ovat niin loistava metodi, miksi vihasin niitä palavasti
koko yläasteen ajan? Miksi ne aina tuntuivat ajan haaskaukselta?
Vaikka selityksiä on
useampia, keskityn tässä vain yhteen: ryhmätyöt ovat hyviä ainoastaan silloin,
kun ne suunnitellaan hyvin. Huonon suunnittelun seurauksena ryhmätöissä ei
saada tulosta aikaan tai työn tekeminen tuntuu epämiellyttävältä.
Ryhmätyöskentely on vaikeaa.
Ryhmätyöt menevät
oletusarvoisesti pieleen. Syinä ovat muiden muassa sosiaalinen laiskottelu,
siihen liittyvä "sucker effect" ja oman työn haaskautuminen.1
Sosiaalinen laiskottelu on
väistämätön seuraus ryhmässä toimimisesta. Klassinen esimerkki on Ringelmannin efekti: köydenvetoporukassa yksittäinen vetäjä käyttää
sitä vähemmän voimaa, mitä enemmän joukkueessa on vetäjiä. Kun joukkueen koko
kasvaa tarpeeksi isoksi, on yksittäisen vetäjän vaikutus koko ryhmän tulokseen
melko mitätön, joten ihmiset eivät turhaan väsytä itseään. Tämä ponnisteluiden
vähentäminen on ilmeisesti aika alitajuista, eivätkä ihmiset itse huomaa
välttämättä tekevänsä niin.
Sosiaalinen laiskottelu
henkistä ponnistelua vaativissa tilanteissa liittyy enemmän odotuksiin ryhmän
toiminnasta: jos uskoo, etteivät muut tee hommiaan täysillä, ei itsekään
panosta kovin paljoa. Erityisesti jos on tilanteessa, jossa uskoo tulevansa
hyväksikäytetyksi vapaamatkustajien takia (ns. Suckereffect), lakkaa henkilö tekemästä töitä ja siirtyy herkästi itsekin
vapaamatkustajaksi.
Oma työ voi mennä useilla
tavoilla hukkaan ryhmätyön aikana. Jos ryhmässä ideoidaan vapaasti, voivat
yksittäisen jäsenen ideat hukkua ajatusten tulvaan. Mikäli henkilölle jää
tunne, että kaikki hänen ajatuksensa ohitetaan, lakkaa hän osallistumasta.
Aivoriihimenetelmä on erityisen altis ajatusten hukkumiseen, mutta mahdollisuus
on olemassa kaikenlaisissa ryhmätöissä. Oma työ voidaan sivuuttaa myös
sosiaalisista tai ryhmädynaamisista syistä: ryhmässä saatettaan kannattaa vain
kaverien tai "suosittujen" oppilaiden ehdotuksia ja panoksia, jolloin
vähemmän suosittujen oppilaiden työt voidaan ohittaa.
Ongelmat ovat voitettavissa, mutta ne pitää tuntea.
Tärkein väline sosiaalisen
laiskottelun vähentämiseksi on suunnitella ryhmäoppimistilanteet sellaisiksi,
että kaikilla on mielekästä tekemistä ja jokainen on selvästi vastuussa jostain
työn osa-alueesta. Vapaamatkustus lisääntyy heti, kun ryhmässä on epäselvyyksiä
eri ryhmäläisten vastuualueista. Jos en ole erityisesti vastuussa mistään työn
osasta, miten minun voidaan osoittaa laiskotelleen? Vastaavasti jokainen työn
osa-alue pitäisi tunnistaa ja jakaa jonkun ryhmäläisen vastuulle.
Oman työn haaskautumista
ei voi kokonaan välttää. Hyvinkin toimiva ryhmä joutuu hylkäämään osan
jäsentensä tekemästä työstä. Haaskausta voi kuitenkin minimoida erilaisilla
tekniikoilla (ks. esim. http://www.aivottyossa.fi/menetelmat/#ryhmassatyoskentely). Ideointiin
on parempia metodeita kuin aivoriihi. Nimellisten ryhmien tekniikka,
jossa jokainen ensin kirjoittaa ideansa paperille ja niistä keskustellaan vasta
sitten estää ajatusten hukkumista ideoiden tulvaan.
Sosiaalisia ongelmia
ryhmässä voi välttää miettimällä ryhmäjakoa etukäteen. Jos oppilaat jakautuvat
ryhmiin ilman opettajan ohjausta, voivat yksinäiset oppilaat jäädä yksin,
eivätkä ryhmät muutenkaan ole välttämättä toimivia.Tämän vuoksi opettajan
tulisi tavalla tai toisella muodostaa ryhmät. Yksi tapa on käyttää
ryhmätuntemusta hyödyksi ja jakaa oppilaat ryhmiin enemmän tai vähemmän
kaveriporukoiden mukaisesti, huolehtien
samalla siitä, etteivät yksinäiset oppilaat jää ulkopuolisiksi. Toinen ääripää
on jakaa oppilaat täysin satunnaisesti ryhmiin esimerkiksi
palikkapussin tai jonkin muun arpomismenetelmän avulla. Ryhmäjaossa voi käyttää erilaisia
pedagogisia kriteerejä, esimerkiksi laittamalla sellaiset oppilaat samaan
ryhmään, joiden opiskelutyylit täydentävät toisiaan tai jotka eivät ole koskaan
aiemmin olleet samassa ryhmässä. Opettaja osannee valita sopivan
ryhmiinjakotavan luokan ja tilanteen mukaan. Mikäli ryhmätyöskentelyä käytetään
paljon, voi opettaja harkita pysyvien pienryhmien muodostamista luokkaan.
Ryhmien määrääminen ei ole
täysin ongelmatonta. Mikäli oppilaat on jaettu ryhmiin opettajan mahtikäskyllä,
ei työ ala luontevasti. Osa oppilaista saattaa tuntea katkeruutta siitä,
etteivät he päässeet ystäviensä kanssa samaan ryhmään. Osa saattaa tuntea
olonsa ujoksi vieraampien oppilaiden kanssa. Tilanne saattaa oppilaista tuntua
keinotekoiselta ja siksi vaivaannuttavalta. Kaikki nämä tunteet estävät ryhmää
aloittamasta töitä itsestään. Siksi opettajan tulisikin antaa työn
aloittamiseen selvät ohjeet, jotka eivät vaadi oppilailta mitään itseohjautuvuutta.
Opettajan tulee jakaa työ
selkeisiin osiin tai jakaa oppilaille selkeät roolit. Tällöin kaikki tietävät,
mitä heidän pitää tehdä. He myös tietävät muiden tietävän, joten heillä on
vähemmän mahdollisuuksia laiskotteluun. Oppilaat voi jakaa rooleihin
esimerkiksi seuraavasti:
Kuvatoimittaja: vastaa
kuvien hankkimisesta
Tiedonhakija 1: etsii
tietoa aiheesta
Tiedonhakija 2: etsii myös
tietoa, mutta eri lähteistä
Toimittaja: Valitsee, mitä
tietoa lopulliseen työhön valitaan
Toteuttaja: Kirjoittaa
lopullisen työn puhtaaksi.
Tämän jälkeen oppilaat
aloittavat työn ryhmänä. Vaikka he olisivat toisilleen tuttuja, on hyödyllistä
aloittaa esittelyllä. Oppilaat sanovat nimensä ja ne osat/roolit, jotka heitä
kiinnostavat. He voivat sitten keskustella roolien jakamisesta keskenään.
Nimien sanominen voi olla yllättävän hyödyllistä, jopa ryhmätyön tekemisen
aikana kannattaa kannustaa oppilaita kutsumaan toisiaan nimillä. Kirurgi Atul
Gawande havaitsi esittelyn ja nimien käytön leikkauksen aikana vähentävän virheitä:
hoitajat mainitsivat kirurgille epäilyistään helpommin, mikäli leikkausryhmän
jäsenet kutsuivat toisiaan nimeltä.2 Koska luokassa oppilaat
luultavasti tietävät toistensa nimet, olisi teennäistä pyytää heitä
esittäytymään toisilleen. Opettaja voikin sen vuoksi pyytää ryhmän jäseniä
mainitsemaan nimensä ja valitsemansa roolin ääneen voidakseen merkitä nämä
asiat muistiin. Pelkkä nimien mainitseminen tekee todennäköisemmäksi, että
oppilaat puhuvat vapaammin toisilleen.
Tietenkään kaikki oppilaat
eivät edelleenkään halua työskennellä ryhmässä, vaikka opettaja olisi
suunnitellut työn toteutuksen kuinka hyvin tahansa. Suurin osa oppilasta ei
kuitenkaan ole lähtökohtaisesti vihamielinen ryhmätöitä kohtaan. Ryhmässä
toimiminen on joka tapauksessa taito, jonka koulun pitää aktiivisesti opettaa,
eikä vain olettaa, että oppilaat osaavat työskennellä automaattisesti yhdessä.
***********
1 Pennington, Donald C:
Pienryhmän sosiaalipsykologia. Gaudeamus 2005.
2 Gawande, Atul: The
Checklist Manifesto. Metropolitan books 2009.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.