Kirjoittanut Laura Tuohilampi
Lomat
alkaa olla lomailtu, ja kouluunmeno tai -paluu on monella edessä. Monilapsisissa
perheissä koulun aloittajat ovat suuria sankareita pienempien silmissä. Päiväkoti-ikäisen
taaperon silmissä Koululaiset, jo
ihan eka- tai tokaluokkalaiset, ovat lähestulkoon aikuisia, ja edustavat
kaikkea tavoittelemisen arvoista. Oma 2,5-vuotiaani on jo oppinut, mikä ero on
hänen kaltaisellaan päiväkotilapsella ja Koululaisella: jälkimmäinen saa kaataa itselleen
purkista maitoa, kävellä rappusissa ilman aikuista, laittaa tietokoneen
yksin päälle ja niin edelleen. Mutta nämä asiat vaikuttavat toisarvoisilta sen
rinnalla, mihin nimitys varsinaisesti viittaa – siihen itseensä eli kouluun pääsemiseen.
Niin,
pääsemiseen.
Taaperon
leikeissä koulu vilahtaa jatkuvasti. Taannoin sain taas kuulla, että ihan kohta
”tämä iso poika menee kanssa kouluun – Banaanikouluun!” Kouluun meneminen on päiväkoti-ikäisen
pitkäaikainen fantasia. Sitä mietitään, leikitään, siitä haaveillaan, sitä odotetaan
malttamattomasti. Ja vuosien odotuksen jälkeen: voi sitä riemua kun koulu
viimein alkaa!
Ja
voi sitä lässähdystä, jos, ja valitettavasti liian usein kun, tuo vuosien
unelmoinnin kohde osoittautuukin pettymykseksi.
Koulu,
sellaisena kuin sen tänä päivänä tunnemme, onnistuu jollakin merkillisellä tavalla
tekemään maalin kuivumisestakin inspiroituvan pikku olennon, lapsen, koulua väheksyväksi
ja tylsistyneeksi. Miksi?
Kävin
heinäkuussa Vancouverissa Psychology of Mathematics Education -konferenssissa haistelemassa
uusimpia matematiikan oppimisen tuulia. Oma esitykseni käsitteli
suomalaisopiskelijoiden matematiikkaan kohdistuvan pitämisen sekä pystyvyyden
tunteen jyrkkää heikkenemistä (ks. OPH:n julkaisu), joka suomalaisilla alkaa jo aivan
kouluvuosien alussa, aiemmin kuin monissa muissa kulttuureissa. Toin esiin sen,
kuinka osa tuosta heikkenemisestä on "luonnollista", sillä lapset
tulevat kouluun turhankin ruusuisin kuvitelmin itsensä sekä ympäristönsä suhteen
("Olen maailman paras matikassa ja kaikessa muussakin, ja matikka on
maailman kivointa niin kuin on kaikki muukin"; asiaa on tutkinut mm.
kehityspsykologi Susan Harter, ks. lähteet). Lapsen käsitykset muuttuvat, kun
ne joutuvat ristiriitaan ympäristöstä tulleiden heijastusten kanssa. Jos lapsi esimerkiksi
uskoo olevansa matikassa maailman paras, mutta huomaa vastaavansa jatkuvasti väärin,
alkaa käsitys itsestä matikan osaajana muuttua "realistisemmaksi".
Edellisen kappaleen viimeisen sanan lainausmerkeistä voi ehkä arvata, että heijastusten
ei itse asiassa tarvitse olla tosia. Ympäristöstä tulevan heijastuksen on nimittäin
oltava paitsi ristiriidassa, myös merkityksellisessä
ristiriidassa lapsen aiemman minäkäsityksen kanssa. Tämä tarkoittaa sitä, että
lapsen minäkäsitykselle voi olla merkityksellisintä se, mitä hänestä ajatellaan, vaikka
nuo ajatukset eivät edes olisi totuudenmukaisia. Lapsi voi kokea alkuun
olevansa hyvä, ja saada oikeita vastauksiakin, mutta jos syystä tai toisesta
ympäristö antaa ymmärtää, ettei lapsi oikeasti osaa, voi käsitys heikentyä tuon
virheellisen heijasteen perusteella. Tästä on kyse esimerkiksi, jos opettaja
tai luokkatoverit pitävät matematiikkaa vain pojille sopivana, ja korostavat
tyttöjen osaamisen olevan pelkkää sattumaa tai hikisen työn tulosta. Tällainen
pikemmin ennakkoluuloon kuin todelliseen osaamiseen perustuva heijastus riittää
muuttamaan lapsen ruusuisen minäkäsityksen negatiivisemmaksi. Vastaavasti matematiikan esittäminen rakennelmana, jossa on vain yhdenlaisia oikeita vastauksia sekä yhdenlaisia oikeita reittejä näihin pääsemiseksi, tuottaa monelle oppilaalle suuren määrän epäonnistumiseen ja luoksepääsemättömyyteen liittyviä heijastuksia matematiikan suhteen. Yllättäen voi olla vahingollista korjata herkästi oppilaan ajattelua, ja näin sekä osoittaa oppilaalle tämän ajattelevan virheellisesti, että lisäksi saattaa oppilas tilanteeseen, jossa hän tulee tuomituksi väärinajattelijaksi luokkatovereidensa keskuudessa. Oppilaiden ajatukset ovat harvoin välittömästi oikeita, mutta oppilaan saadessa aikaa ajatella, ja erityisesti oppilaan päästessä työstämään ajatuksiaan vertaistensa kanssa monet ajatukset jalostuvat, joskus jopa ihan oikeanlaisiksi.
Suomalaislasten
kohdalla erityisesti matematiikasta pitäminen vähenee rajusti jo kolmannen
luokan jälkeen. Huomattavaa on, että pitäminen vähenee enemmän ja rajummin
tyttöjen kuin poikien keskuudessa. Tytöillä heikkenee jo kolmannen luokan
jälkeen myös pystyvyyden tunne, toisin kuin pojilla, jotka onnistuvat
säilyttämään pystyvyyden tunteensa hyvällä tasolla kuudennelle luokalle saakka.
Ikävä kyllä tämän jälkeen myös poikien pystyvyyden tunne heikkenee, ja kaiken
kaikkiaan peruskoulu jättää verraten tylyn jäljen niin tyttöjen kuin poikienkin
fiilikseen matematiikkaa kohtaan: pystyvyyden tunne heikkenee kaiken kaikkiaan
68 prosentista 57 prosenttiin, matematiikasta pitäminen 72 prosentista 47
prosenttiin kolmannen ja yhdeksännen luokan välillä.
Kuulostaako
tämä luonnolliselta? Kenties. Mehän olemme tottuneet siihen, että koulua inhotaan
ja väheksytään. Pasi Sahlberg on kuitenkin mielestäni sattuvasti sanonut, että
on jotakin, mikä yhdistää kaikkia maailman koulujärjestelmiä: oppilaat pitävät koulunkäynnistä sitä
vähemmän, mitä pidempään he kouluissaan istuvat.
Konferenssiesitykseni
viritti kiinnostavan keskustelun siitä, missä määrin meidän on syytä pitää
kuvattua negatiivista kehitystä normaalina tai luonnollisena. On tietenkin
totta, ettei koulun, oppimisen tai itsensä kehittämisen tarvitse aina olla
kivaa. Kivaa on kuitenkin ainakin kahdenlaista sorttia: on mukavaa kivaa, ja on innostavaa kivaa. Se opettaja tai
vanhempi, joka kokee normaalina oppilaiden kouluviihtymättömyyden, ajattelee
kenties, että vaihtoehtona on sirkusmainen viihdelaitos, jossa oppilaat
makoilevat ja löysäilevät, ja heitä viihdytetään. Tämä olisi sitä mukavaa kivaa. Se taas, jonka on vaikea
ymmärtää, kuinka itsekään jaksaisi oppia, kehittyä, tai ylipäätään olla
päivästä toiseen epämiellyttävässä paikassa ja tilanteessa, muistaa itse
kehittyneensä positiivissa tilanteissa, joissa kiva tulee innostuksen kautta. Muistaa ehkä hikoilleensa pururadalla –
verenmakuiseltahan se tuntui, mutta lopputulos jätti ihanan olon. Tai muistaa
saaneensa mahtavan fiiliksen matikantehtävän ratkaisemisesta – työläshän se
oli, mutta mieltä kutkuttava, ja kovillehan se otti ja rassasikin, mutta hirveä
halu oli saada se ratkaistua!
Pitäisi olla aivan
selvää, että koulumme ei ole elinkelpoinen, jos se hyväksyy oppilaiden
viihtymättömyyden.
On nimittäin täysin yhdentekevää, kuinka hyvin oppilaat suoriutuvat
PISA-testeistä tai ylioppilaskirjoituksista, jos he kouluista lähdettyään eivät halua hyödyntää osaamaansa.
Surullinen totuus nimittäin on, että matematiikan suhteen osaamisen tunteensa
menettäneet tai matematiikkaa inhoamaan alkaneet eivät hakeudu tilanteisiin,
joissa matemaattista osaamista tarvitaan. Loistavasti osaavat
suomalaistyttömmekin välttelevät koulusta päästyään aloja, joilla matematiikkaa
käytetään, täysin turhaan. Mitä hyötyä heille on tuosta osaamisesta? Viihtyvyyttä tarvitaan välttämättä
positiivisemman minäkäsityksen säilyttämiseksi, ja se tulee hakea nimenomaan
innostuskivan ja merkityksellisten onnistumisten kautta. Tosin oppilaat
ovat kouluissa niin suuren osan ajastaan, että mukavuuskivaakin kannattaa sinne
annostella.
Kuuntelin
konferenssissa mielenkiintoisen esityksen ”The remarkable pedagogy of Mr. Healy”.
Tuossa esityksessä kuvattiin opettajaa, joka ohjasi oppilaansa tuottamaan ja
arvioimaan tietonsa täysin keskenään, puuttumatta lainkaan noihin sisältöihin
tai oppilaiden tekemiin valintoihin. Tunneilla oppilaat ottivat selvää aiheesta
(esim. geometria), ja äänestivät tai muutoin sopivat, mikä tiedosta oli
tärkeää, mikä oikein, ja niin edelleen. Oppilaat loivat itse luomiensa tietojen
pohjalta oppikirjan. Esityksessä kävi ilmi, että matemaattisesti kaikki ei
mennyt ihan oikein, eikä opettajan mielestä kaikkea olennaista tullut sisällytettyä
lopputuotokseen. Tässä on ristiriita,
jonka vuoksi useimmat opettajat varovat visusti antamasta liikaa autonomiaa
oppilaille itselleen. Jokainen opettaja voi kuitenkin kysyä itseltään: ”Jos
opetan kaiken, ja kaiken oikein, kuinka oikein ja kuinka
kokonaisvaltaisesti nämä asiat siirtyvät oppilaiden päihin? Tulevatko oppilaani
varmasti hyödyntämään kaikkea tuota oikeaa
tietoa?” (Ja olihan se kaikki oikea
tieto ihan varmasti oikeaa tietoa??? Käsi
ylös, joka ei ole ikinä problematisoinut tiedon käsitettä. Jos yksikin käsi
nousi, nyt voisi olla korkea aika.)
Onko
siis kuvattu ristiriita mikään riita, ainakaan muiden kuin opettajien ja
kenties vanhempien mielissä? Esityksessä kävi nimittäin ilmi, ettei Mr. Healyn
tavoitteena ollut opettaa. Herra Healyn tarkoitus oli saada oppilaat kiinnostumaan oppimisestaan. Ja
siinä Healyn voimaannuttava pedagogiikka onnistui: esityksessä esitettiin
vaikuttavia tuloksia oppilaiden suhtautumisen muuttumisesta oppimiseen sekä
itseensä.
Mietin
esityksen jälkeen, Vancouverin vaikuttavissa maisemissa Tyynenmeren ja vuorten
välissä, kuinka jotkut pedagogit pohtivat kuumeisesti nykysysteemin
parantamista. Toiset puolestaan pohtivat, pitäisikö kiipeilynopeuden
maksimoinnin sijasta lähteä mieluummin uimaan.
Onko
mikään tärkeämpää kuin ihmisen osallisuus maailmassa? Oppilaalle syntyvä
kokemus siitä, että maailma koostuu myös hänestä itsestään sekä hänelle
tärkeistä asioista – ettei maailma ole jotakin, johon itse kunkin täytyy
yrittää itseään sovittaa. Maailma olemme me. Onko millään muulla suurempaa
merkitystä?
Banaaniylioppilas! |
Lähteet:
Harter, S. (1999). The construction of the self. A
developmental perspective. New York, NY: The Guildford Press.
Lähes liikutuin. Tässä olet Laura aivan totta, ihan koulun ja kouluksemme tulevaisuuden suunnan tärkeimmän tekijän parissa, ainakin minusta.
VastaaPoistaMinulla on opettajanurani aika ollut mahdollisuus ottaa ekaluokkalaiset oppilaikseni vain kaksi kertaa. Sitä oppimisen ja vastuun määrää! On se niin kuin sanotaan heviä settiä.
Onnittelen itseäni nyt jälkeenpäin, että älysinkin asettaa yhden tavoitteen itselleni muita korkeammalle: Ensimmäisten koulupäivien palava into koulua kohtaan on voitava pitää yllä ja oppimisen ilon käyttövoimana. Se on täysin opettajien vastuulla. Tämä varmaan johtui osaksi omista koulumuistoista. Ekan luokan opettajani romahdutti koulumotivaationi vuosikausiksi.
Ja olemmehan juuri tästä pedagogisesta viihtymisestä kirjoittaneet kirjan, joka kohta ilmestyy ;)
Rauno, odotan julkaisua innolla! :)
PoistaNiin, se on muuten hyvä kirja myös lähteiden suhteen. Yksi Tuohilampikin sanoo niin hyvin...
Poista